Prvi veliki osvajački rat Zapada
˝Sve je uvijek isto, samo su imena drugačija.˝- M. Aurelije
Dvojica grčkih generala igraju šah. Po završetku partije razvila se diskusija o vrijednosti figura. Svatko je sukladno svom položaju i iskustvu zastupao svoju tezu: jedni su smatrali da je najvažnija čvrstoća i skladnost bojnog poretka pješadije, drugi da je važnija pokretljivost lakih figura, treći su govorili o moći slonova (sadašnje kule ili topovi). Samo je C. kao i obično sjedio po strani i šutio. Aleksandar se okrene i upita ga:˝Šta ti misliš, koja je figura najvažnija?˝
˝Šahista.˝ - hladno odgovori C.
Na rubu antičke Grčke rađa se nova sila. Filip Makedonski, iskusni i nasilni vladar i ratnik, ustrojava moćnu vojsku. Bojni red, krut i nepokretan, zamjenjuje s falangom.
U Makedoniju dolazi najveći um tog vremena, Aristotel i počinje obrazovati mladog princa koji mnogo obećava i odabrane mladiće iz plemićkih obitelji. Filip umire nasilnom smrću.
Aleksandar preuzima vodstvo, napada okolne ˝barbarske˝ zemlje da bi sakupio nove vojnike i novac, a zatim iz istog razloga kreće na Grčke državice. Pristupaju mu svi osim Sparte. Nakon toga okreće se svom pravom cilju: Perzijskom carstvu. U tom momentu dužan je 1200 zlatnih talenata, a u kasi ima samo 50.
Treba postaviti slijedeća pitanja:
1)Zašto Aristotel, najveći um tog vremena pristaje otići u provinciju? Zašto pristaje na takav posao kao što je obrazovanje djeteta, kada može raditi s ljudima višeg intelektualnog nivoa? Tko ga plaća? I koliko, kada u Ateni dobro zarađuje? Tko je sve to osmislio, tko ga je unajmio? Možda prezaduženi, sirovi Filip!?
2)Umire li Filip, slučajno, baš u idealnom trenutku?
3)Zašto ne napada i Spartu kao i sve ostale?
4)Omjer zaduženosti i novca koji posjeduje Makedonija je 24 : 1! Kako tako zadužena država može ratovati? Kome je dužan?
5)Ima li netko tko kontrolira Antičku Grčku, ili je ona samo skup državica?
Odgovor na sva ova pitanja je samo jedan: Delfi.
Grupa svećenika i svećenica (proroka, čarobnjaka) od davnina plete nevidljivu mrežu nad Antičkim svijetom, donosi i provodi odluke. Kako?
1)Uzima na školovanje u Delfe djecu iz Grčkih državica, naročito iz moćnih obitelji. Po volji ih vraćaju u matične države ili šalju u druge. Na taj način stvaraju obavještajnu mrežu koje većina Grka uopće nije svijesna.
2)Ženidba svećenica s uticajnim ljudima u Grčkim državama (unutrašnja kontrola). Filipova žena, npr.
3)Slanje obrazovanih svećenika kao pomoć pri sastavljanju zakona u državama (Likurg).
4)Posredovanje u sukobima (svećenici – pregovarači i mirotvorci) pri čemu mogu lako realizirati svoje interese, izazivati nove ratove i sl. I na taj način još i glume mirotvorstvo, blagost i dobru volju.
5)Raspolaganje velikim novčanim iznosima (darovi, porezi, naplata raznih vrsta usluga) i daljnje posuđivanje, koje vodi u daljnju ovisnost.
6)Proročanstva kojima se opet navodi voda na svoj mlin.
7)Kontrola nad Spartom koja im služi kao ˝unutrašnja policija˝.

Priznavanje i krunisanje novih vladara i dijeljenja počasti, titula i priznanja, ili nepriznavanje i blokiranje istih, kao i razne vrste negativnih titula i klasifikacija.
9) Odvraćanje pažnje i iscrpljivanja kroz stalne sukobe među državama i pojedincima.
10) Odvraćanje pažnje kroz razne vjerske i sportske manifestacije.
Sve ove metode su se i kasnije koristile i još se koriste. Npr. Katolička crkva je prije Francuske revolucije posjedovala 30% obradivog zemljišta u Evropi i kontrolirala veće djelove bankarskog sustava, financirala sukobe i ratove, a da o drugim točkama ne govorimo. Danas je ista stvar, samo je kontrolor drugi.
Dakle, Delfi drže Grčku u stanju razjedinjenosti i zahvaljujući unutrašnjim sukobima imaju stalnu kontrolu i interes. U jednom trenutku odlučuju da je došlo vrijeme da prošire svoj utjecaj pa aktiviraju odgovarajuću polugu, uvježbanu i obrazovanu pod njihovom kontrolom (Aleksandrova majka i Aristotel). Aleksandrova majka voli sina, više nego Filipa i potpuno je odana Delfima. A i bez toga, jedva čeka da se riješi muža kojeg prezire i mrzi i za kojeg se udala po zadatku i dovede sina na prijestolje. Aristotel nema izbora, zna gdje se nalazi moć i što će se desiti ako ne posluša. Sparta ostaje kao rezerva ako stvari krenu loše, kao i zbog kontrole nad Grčkom.
Čovjek koji se slavi kao najveći osvajač je samo nesvjesni izvršitelj tuđih interasa. Kada je osvojio sve što je trebalo, opet, sasvim slučajno, umire. Jer Delfima ne odgovara moćni vladar koji kontrolira čitavo područje, nego niz država u sukobu. Teritorij se naravno dijeli između Aleksandrovih generala, svećenici su već ˝pokrili˝ čitavo područje i stara igra, ovaj puta u širim granicama se nastavlja.
Digresija: današnja najmoćnija država je ujedno i najzaduženija država svijeta. Tko joj pozajmljuje novac i što dobija zauzvrat?
Ali to nas ne bi trebalo zanimati previše. Kao ni Aleksandar. Zanima nas obrazac i način postizanja cilja. Koji je isti na raznim nivoima. Koji naizgled nemaju veze jedan s drugim.
˝Kako na nebu, tako i na zemlji.˝
A)Zamijenimo pojam Antička Grčka s pojmom ljudski rod. Dobijemo istu sliku. Razjedinjenost, sukobi. Tko profitira? Tko su ˝Delfi˝?
B)Zamijenimo riječi Antička Grčka s riječi čovjek. Dobijemo istu sliku. Iste fluktuacije unutar pojedinca i unutrašnji sukobi. Tko profitira? Tko su ˝Delfi˝?
Odgovor znamo. Ljudi Zapada su mislili da će riješiti problem eliminacijom katoličke Crkve, kraljeva i aristokracije, kapitalizma,.... Neuspjeh. Jer nije im palo napamet da je dogma i problem u nama, a da je dogma i problem crkve, aristokracije i kraljeva, samo posljedica našeg unutrašnjeg problema.
Eliminacija kapitalizma. Neuspjeh. Iz istog razloga.
Deset bitnih točaka kontrole:
1) Kontrola informacija i obrazovnog sustava
2) Unutrašnja kontrola (na jednom nivou ˝krtice (špijuni)˝, na drugom ženidba (Eleonora R., Hillary C.), na trećem instalacija na tjemenu).
3) Sastavljanje zakona sukladno određenim interesima (također ideološki, religijski i moralni obrasci).
4) ˝Posredovanje˝ u sukobima (na nivou koji nas zanima – kroz unutrašnji dijalog).
5) Kontrola energije i ˝energije međuljudskih odnosa ˝ - novca.
6) Interpletacija i iskrivljavanje ˝viđenja˝.
7) Fizički nivo kontrole kroz ljude i institucije koje se u potpunosti kontrolira.

Njegovanje lažne, formalne hijerarhije i samovažnosti.
9) Odvraćanje pažnje i iscrpljivanja kroz stalne sukobe među organizacijama i pojedincima.
10) Odvraćanje pažnje kroz razne vjerske i sportske manifestacije i modu.
Zajedno s Aristotelom, u Makedoniju su krenuli jedan istaknuti Delfski svećenik (kao kontrolor) i trojica iskusnih vojskovođa iz raznih Grčkih državica. Sa sobom su vodili četvoricu dječaka, koji su se do tada školovali u Proročistu. Njihov vođa je bio najstariji i najhladnokrvniji dječak C. U Makedoniji su im se na školovanju i vojnoj obuci priključili Aleksandar i još sedmorica talentiranih dječaka otprilike istog doba iz Makedonskih aristokratskih obitelji. Njima će, nakon obuke i školovanja, biti povjereno, uz podršku iskusnih generala, vođenje Makedonske vojske. Oni će činiti prvo pravo vojno zapovjedništvo u povijesti Zapada koje ima sve odlike i karakteristike današnjih Štabova. U toku obuke grupa je u planinama naišla na dvojicu Makedonskih dječaka – konjanika, koji su jašući izvodili prava čuda, pa su i njh uključuli u obuku Ovi dječaci će postati vođe konjičkih krila Grčke vojske.
Nakon završetka obuke, uvodnih ratova s negrčkim susjedima Makedonije u kojima je sakupljeno iskustvo, ispravljene uočene slabosti i regrutirano svježe ljudstvo, kao i pacifikacije Grčke, C. je pozvan u Delfe i upoznat je sa slijedećim ˝proročanstvom˝: ˝Kada moćni orao preleti veliko carstvo, bit će mu slomljena oba krila. U tom trenutku ubij Orla i raskomadaj njegovo tijelo. Ništa ne uzimaj i vrati se u Delfe.˝
Osnovna strategija pohoda je bila slijedeća: Blokada grada-državice i zahtjevanje predaje uz uvjete da se Grčkoj vojsci ustupi određeni broj vojnika, tražena količina hrane, novca i svega onoga što je u tom trenutku bilo potrebno (brodova, konja,...). Zauzvrat gradu je ostavljen stari vladar i djelomični suverenitet. Ako vladar ne bi pristao, pokušalo se isto ishoditi od gradske ˝opozicije˝ (strategija Trojanskog konja), u zamjenu za njihov dolazak na vlast. Ako ništa od ovoga ne bi upalilo išlo se na opsadu i napad, a nakon osvajanja mjere su bile drakonske, u zavisnosti od situacije (tj. vremena borbe i prouzročenih žrtava), od prodaje građana u roblje, preko djelomične odmazde, do potpunog masakra. Cilj je bio formiranje odgovarajuće poruke:˝Ako se predate cijena je umjerena, ako ne ...˝, koja je išla ispred grčke vojske. Poznato?
Također je formirana učinkovita obavještajna služba koja se kretala ispred glavnine vojske, sakupljala informacije i vrbovala nezadovoljnike. Stalno su dovožene nove snage iz Grčke i vojska je obnavljana na opisani način, a relativno nesposobni, bolesni i ranjeni vojnici su ostavljani u osvojenim gradovima kao vladari, nadzornici, vojne i policijske posade. Na taj način su osigurana leđa glavnini vojske i omogućena daljnja opskrba ljudi i materijalom iz osvojenih gradova. Nakon toga u gradove su dolazili grčki trgovci, svećenici, učitelji,... . Potpuno ista strategija koja se i danas koristi. Nakon brojnih bitaka osvojeno je čitavo Perzijsko carstvo i Aleksandar kreće na Indiju, iako se glavnina vojske htjela vratiti, smatrajući da je cilj ostvaren. Nestaje jedinstva u vojsci, ljudi više ne vide smisao u daljnjem napredovanju, počinju gledati kako da se izvuku i sačuvaju život. U kaosu jedne bitke pogibaju obojica konjičkih vođa, vođe grčkih krila. Orlova krila su slomljena. C. otruje Aleksandra, nagovori generale da međusobno podijele Carstvo (nije ih ni trebalo nagovarati) i vraća se u Delfe.
Nemilosrdno.
Zanimljivo je da je Aleksandar za vrijeme čitavog pohoda slao Aristotelu rijetke vrste biljaka i životinja, kao i rijetke i skupocjene knjige i poklone. Za štampanje Aristotelovih sabranih djela poslao mu je odjednom 800 zlatnih talenata (usporedi s Makedonskim dugom), jer naravno njegov vojni pohod nije ništa drugo, nego, kao i svi vojni pohodi, obična i nemilosrdna pljačka. Moj je dojam da Aristotel nikada ne bi bio tako priznat i poznat da nije bilo Aleksandra. Može se povući i paralela s današnjom naukom i onim naučnicima koji su po volji i na usluzi vladajućima. Možda sam i pristran, jer me daleko više od Aristotela fascinirao Platon, posljednji veliki čarobnjak-filozof Zapada koji je bio sposoban spoznati cjelinu, koji je svoje osnove stekao, naravno, u posjeti starom Egiptu i tamnošnjoj svećeničkoj eliti. Čitajući ona njegova djela do kojih sam mogao doći, shvatio sam da su u posljednjih 2500 godina, što se tiče čovjeka kao pojedinca i ljudskog društva, osnovne silnice i obrasci ostali isti. Za razliku od njega Aristotel je ljubimac čistog, ali ne i očišćenog razuma, koji je o svom učitelju rekao:˝Drag mi je Platon, ali mi je draža istina.˝
Prijevod:˝U sukobu mog i Platonovog koncepta nepristrasno presuđujem da je točan moj koncept.˝
Jedan gusarski kapetan je zaskočio zaostali brod koji je pripadao Aleksandrovoj vojsci i opljačkao ga. Nije imao sreće pa su ga uhvatili i odveli Aleksandru.
˝Odakle ti pravo da opljačkaš moj brod, zločinče?˝ - upita ga ljutito Aleksandar.
˝A odakle tebi pravo da opljačkaš čitav svijet?˝ - ledeno odgovori gusar.
˝Ja sam ubio nekoliko ljudi i nazivaš me zločincem, a ti si pobio stotine tisuća i zovu te Velikim.˝
Dvojica svećenika Delfskog proročišta igraju šah. Po završetku partije razvila se diskusija o vrijednosti figura. Svatko je svoju tezu: jedni su smatrali da je najvažnija čvrstoća i skladnost bojnog poretka pješadije, drugi da je važnija pokretljivost lakih figura, treći su govorili o moći slonova (sadašnje kule ili topovi). Samo je C. kao i obično sjedio po strani i šutio. Vrhovni svećenik se okrene i upita ga:˝Šta ti misliš, koja je figura najvažnija?˝
˝Onaj Koji Se Igra sa šahistom.˝ - hladno odgovori C.